• vervolg-02.jpg
  • SLIDER_SNIJTAFEL_02.jpg
  • SLIDER_GIETERIJ_02.jpg
  • SLIDER_SNIJTAFEL_01.jpg
  • SLIDER_LUCHTVAART_04.jpg
  • SLIDER_METALISEREN_01.jpg
  • vervolg-01.jpg
  • SLIDER_COENTUNNEL.jpg
  • SLIDER_LUCHTVAART_01.jpg
  • vervolg-04.jpg
  • SLIDER_CHEMIE.jpg
  • SLIDER_LUCHTVAART_05.jpg
  • SLIDER_LUCHTVAART_02.jpg
  • SLIDER_RUIMTEVENTILATIE_03.jpg
  • SLIDER_VOEDINGDSINDUSTRIE_02.jpg
  • SLIDER_GIETERIJ_01.jpg
  • SLIDER_VOEDINGDSINDUSTRIE_03.jpg
  • SLIDER_METALISEREN_02.jpg
  • SLIDER_GIETERIJ_02-1920x700.jpg
  • vervolg-03.jpg
Featured

Antwerpse lage-emissiezone botst op privacycommissie

De kans is groot dat vervuilende auto’s ook volgend jaar nog Antwerpen mogen inrijden. De Privacycommissie heeft bezwaren bij de software die de stad gebruikt om de auto’s te bannen. ‘In het slechtste geval leidt dit tot een jaar vertraging.’



Woensdag 1 februari 2017 zou normaal een groene mijlpaal worden. Vanaf dan kunnen zwaar vervuilende auto’s en vrachtwagens de Antwerpse binnenstad niet langer doorkruisen. Dieselvoertuigen ouder dan vijftien jaar komen er simpelweg niet meer in, net zoals benzinewagens van voor 1992. Iets jongere exemplaren moeten worden uitgerust met een roetfilter. De ‘lage-emissiezone’ geldt zowel voor bewoners als bezoekers van de stad.


De Privacycommissie maakt zich echter zorgen. Antwerpen wil speciale camera’s ophangen om nummerplaten te herkennen en die informatie te linken aan een databank. Daar is op zich niets mis mee. Het probleem is de inhoud van die databank: welke gegevens houdt de overheid bij? Die van de vervuilende of van de propere auto’s? Antwerpen kiest voor de tweede optie. De software van het stadsbestuur is gebaseerd op een witte lijst. Sta je op die lijst, dan krijg je geen boete.

De wereld op zijn kop, oordeelt de Privacycommissie. Amper 10 procent van de auto’s mag Antwerpen niet in, een groep die veel kleiner is dan de overgrote meerderheid van toegelaten auto’s. In het belang van de privacy is het dus veel logischer om een zwarte lijst bij te houden in plaats van een witte. Anders houdt de overheid veel meer gegevens bij dan noodzakelijk.


Die analyse is belangrijk, want zonder machtiging van de onafhankelijke Privacycommissie mag de overheid niet zomaar gegevens uitwisselen.

“In het slechtste geval zorgt dit voor een jaar vertraging”, zegt de woordvoerder van Antwerps schepen van Leefmilieu Nabilla Ait Daoud (N-VA). “Als de commissie bij haar oordeel blijft, dan moeten wij onze software herschrijven. Dat duurt een tijdje, omdat we via een overheidsopdracht werken. Eerst moeten we een nieuw bestek uitschrijven en kandidaten selecteren. Daarna moet de software worden geschreven en getest.”


Ait Daoud benadrukt dat de groene zone zelf niet ter discussie staat, enkel de timing. Tegelijk blijft ze hopen dat 1 februari 2017 gehaald wordt. “Wij roepen iedereen op om de schouders onder dit project te zetten. Als het nodig blijkt, dan hopen wij dat Vlaams minister Joke Schauvliege (CD&V) het nieuwe bestek bovenaan de stapel legt en zo snel mogelijk uitstuurt.”

Eén vraag blijft hangen: waarom zag het stadsbestuur deze tegenslag niet aankomen? Had het niet moeten weten dat het veel logischer is om een kleine databank aan te leggen in plaats van een grote? In Antwerpen hebben ze daar een goede reden voor. Buitenlanders moeten hun voertuig namelijk op voorhand laten erkennen, voor ze de groene zone kunnen inrijden. Een witte lijst dus. Vandaar de keuze om ook voor Belgen met dat systeem te werken.

Op 4 mei zal de stad al haar tegenargumenten formuleren tegenover de Privacycommissie. Op 12 mei velt die haar definitieve oordeel. De commissie was gisteravond niet bereikbaar voor commentaar.

Bron:
http://www.demorgen.be/binnenland/uitstel-dreigt-nog-jaar-langer-vervuilende-auto-s-in-antwerpse-binnenstad-bc7fe9bd/18X9yZ/