ANTWERPEN – Onder ruime belangstelling hield stRaten-generaal, in het Antwerpse provinciehuis, op woensdag 7 maart zijn tweede tunnelcongres. Ze wil burgers en politici informeren, over de gevolgen van het verkeer en hoe die kunnen worden verminderd.
Ton Hauzer begon zijn presentatie tussen de toeschouwers. De mens heeft de vrijheid te veranderen, maar verandering roept weerstand op.
In zijn presentatie combineerde hij de verhalen van de vorige sprekers en presenteerde de mogelijkheden van luchtzuivering in tunnels. Heel interessant was de vragenronde met veel gestelde vragen als: “Is luchtfiltering wel nodig, straks rijden we met zijn allen elektrisch?”
Ton Hauzer stelt dat een prognose van de Nederlandse overheid voor 2011, 100.000 (dit is 1,3 procent) elektrische auto’s voorziet, terwijl het centraal bureau voor statistiek er 534 telt. Diezelfde overheidsprognose voorziet voor 2025 1.000.000 (dit is 10,8 procent) wagens.
Vrachtwagens zijn in de tunnel verantwoordelijk voor 95 procent van de luchtvervuiling. Die bijna 11 procent (voorziene) elektrische wagens zijn niet meer dan een druppel op een hete plaat.
Zelf even Googlen leert dat de cijfers in België niet beter zijn. In het Nieuwsblad van 30 maart 2011 staat: “Ondanks de heisa rond de elektrische auto rijden er in ons land nog maar 80 rond. Vorig jaar werden 47 elektrische auto’s ingeschreven en in de eerste twee maanden van dit jaar is dat aantal nog niet eens verdubbeld.”
Presentatie: (7) HD clean tunnel systeem: 90 procent emissiereductie door filtering
Bron:
De wereld van morgen; Tunnelcongres
Tunnelventilatie
Featured